Opwekking

Het voorbeeld van Jonathan Edwards


Rika ten Voorde beschrijft in Opwekking en gebed dat het gebed volgens Jonathan Edwards nog belangrijker is dan preken of schrijven, omdat een preek of tekst zonder de Heilige Geest krachteloos is. (68-73) Hij riep de mensen op tot gebed en vasten. Vooral het gezamenlijk gebed is een krachtig middel om de Geest te ontvangen. Hij wijst erop dat het Loofhuttenfeest, een vreugdevol feest, volgt op Grote Verzoendag, een dag van berouw en vasten. In een tijd van opwekkingen krijgen mensen een diepe indruk van Gods heiligheid en hun eigen slechtheid. Er komt angst voor Gods oordeel, maar ook een diepe liefde bij het zien op Jezus. In zijn boek An humble attempt geeft hij duidelijk zijn visie op de rol van het gebed. Het gaat over een gedeelte uit Zacharia 8, waar het gaat over mensen uit de volken die samenkomen om God te zoeken in gebed. Volgens Edwards zal de vervulling van deze woorden in de laatste dagen gebeuren. Edwards ziet met name in het Oude Testament aanwijzingen dat de Geest dan overvloedig zal komen. In die tijd zal de grootste uitbreiding van de kerk plaatsvinden. De mensen die God zullen zoeken zullen Gods zegen en de gemeenschap met God ontvangen. Het gebed van degenen die samenkomen moet aanhoudend zijn en intensief. Het gezamenlijk gebed is een uiting van de eenheid van de kerk. De organisatie van bijeenkomsten is nodig, maar moet niet dwangmatig zijn.  

Gezamenlijk gebed


God is soeverein en is aan niemand verantwoording schuldig. Toch wil Hij dat Hij gevraagd wordt om Zijn leiding en werk. Hij gebruikt de kerk en gelovigen om Zijn doel te bereiken. Het gezamenlijk gebed is volgens Edwards een afspiegeling van de hemel en een middel waardoor het Koninkrijk op aarde komt. (2) Het gezamenlijk gebed is van meer waarde dan de gebeden van de individuele gelovigen. Gods voorzienigheid en almacht staan niet los van het gebed. De kerk heeft door het gebed invloed op alles wat er in de wereld gebeurt. Volgens Bounds is elke opwekking waarvan we een verslag hebben, ontstaan door gebed. Ook Edwards heeft zich ingezet voor wereldwijd gebed. De kerken moeten bidden voor een nieuwe uitstorting van de Heilige Geest.
Deze tekst is gebaseerd op het boek: Rika ten Voorde. Opwekking en gebed. Heerenveen: Groen, 2013.
1. pagina 68-73; 2. p. 146.
Share by: