Bijbelgebruik

Bijbelmeditatie


Ds. J. Douma heeft een proefschrift geschreven over meditatie bij de voorbereiding van een preek en heeft zich daarna verder bezig gehouden met meditatie en het gebruik van de Bijbel. Bij meditatie staat volgens hem de Bijbel centraal. Het gaat bij meditatie om het eigen maken van de inhoud van de Bijbel om uiteindelijk Christus te vinden. Het Woord van God staat centraal, omdat het een scheppende kracht heeft. (1) Als we mediteren kan het Woord op ons inwerken en ons veranderen. De meditatie leert dat de Bijbel pas eigen wordt door voortdurend gebed. Er moet een verwevenheid zijn tussen Bijbellezen en gebed. Het Woord is ook Jezus Christus Zelf. In elke Bijbeltekst kunnen we Hem ontmoeten. Door de Bijbel te lezen, luisteren we naar een Persoon en wat Hij te zeggen heeft. Wij vereren de Bijbel niet, maar alleen Christus en waarderen de Bijbel, omdat we Hem daarin ontdekken. Het is een hele inspanning om goed met de Bijbel om te gaan. Meditatie is een geestelijke oefening en moet dus in de praktijk geleerd worden. Je komt jezelf tegen en de duivel zal ook voor verzet zorgen. Het heeft niets te maken met een prestatie waardoor wij iets bij God verdienen. Een gevaar van meditatie is om je beter te voelen dan een ander die minder mediteert. Het gaat niet om onze ervaringen, maar om God Zelf. 
Deze tekst is gebaseerd op het boek: J. Douma. Op het spoor van meditatie: Biddend luisteren naar Gods Woord. Kampen: Kok, 2002.
1. pagina 55-62.
Share by: