Groeien

Geen plicht, maar voorrecht


Het vinden van een gezond gebedsleven is vaak een hele zoektocht. Zo ook voor Mike Bickle, oprichter van International house of prayer. Hij heeft een hele ontwikkeling doorgemaakt en beschrijft dat in zijn boek Groei in gebed. In zijn studententijd ervoer hij het gebed als saai en zwaar. Als student begon hij een uur per dag te bidden. Hij vond dit zo saai dat hij het ‘het uur des doods’ noemde. (1) Zijn ervaringen met gebed zijn radicaal veranderd en hij wil ons leren hoe het gebed juist een ontmoetingsplaats met God kan zijn en een manier om zegen te ontvangen. Hij wijst erop dat wij door het gebed worden uitgenodigd deel te hebben aan de liefde van God. (2) Dat hoort bij de verlossing door het offer van Christus. Het is de bedoeling om steeds meer van die liefde te zien. Wij zijn verbonden met Christus door eenvoudigweg met Hem te praten. (3) De uitdrukking ‘blijf in Mij’, heeft dus alles te maken met ‘praat met Mij’. 

Concrete afspraken


Om concreet vooruitgang te boeken in het gebedsleven zijn de volgende drie onderdelen nodig.(4) Mike Bickle werkt er al jaren mee en zegt dat de consistentie en het waarderen van het gebed hierdoor toenemen. Het eerste is om een schema met gebedstijden te maken om vast te leggen wanneer je gaat bidden. Het tweede is om een gebedslijst te maken om je te focussen op onderwerpen waarvoor je moet bidden. En ten slotte moet je werken aan een goede opvatting van Wie God is, zodat het verlangen om te bidden groeit. Bidden kan ook spontaan en bijvoorbeeld onderweg tijdens een autorit, maar als je het niet inplant, bid je tien keer minder. Het zal niet lukken altijd 100% van de planning te houden, maar 85% is zeker haalbaar. Iedere week heeft 168 uur en ongeveer 10 uur per dag is voor slapen, eten en aankleden. Van de 100 uur die we overhouden, kunnen we echt wel één uur per dag voor gebed houden. Een gebedslijst helpt om onze aandacht te sturen. Je kunt de lijst indelen in: persoonlijk gebed, gebed voor anderen en gebed voor algemene onderwerpen (gerechtigheid, ziekte, overheid enzovoorts). Je zou kunnen denken dat veel gebedstijd ten koste gaat van contact met familie, vrienden en anderen. Dat is niet zo, want door het gebed komt er juist meer liefde voor deze mensen.

Soorten gebeden


Er zijn verschillende soorten gebeden. Eén daarvan is de voorbede. (5) Voorbede is iets machtigs en eenvoudigs. God maakt aan de mens bekend wat Hij wil gaan doen en de mens mag Hem daaraan ‘herinneren’. Wij kunnen Gods werk niet doen en Hij doet ons werk niet. Het is niet zo dat als God iets wil, Hij dat gewoon doet. Het is wonderlijk, maar Hij wil het samen met ons doen! Zo mogen gelovigen heersen in het gebed. Gebed is voor het oog een zwak middel, maar juist dat heeft God uitgekozen, zodat mensen niet zeggen dat ze iets zelf gedaan hebben. Onze voorbede moet vooral gefocust zijn op Gods rechtvaardigheid, waardoor iemand vrij komt van zonden en zonder schuld mag leven. Voorbede heeft ook een gunstige uitwerking op onze relatie met God. Het verdiept de intimiteit en zorgt ervoor dat Gods Woord in ons hart is. Verder zijn we hierdoor meer betrokken op onze omgeving en bekenden. Ook vernieuwt het ons geloof en krijgen we er zelf zegen van. Heel concreet kunnen wij de gebeden gebruiken die er in het Nieuwe Testament staan, zoals in Romeinen 15:5-7 voor eenheid in de kerk en woonplaats, in Efeze 3:16-19 om versterking van het hart en ervaring van Gods liefde en in 1 Thessalonicenzen 3:9-13 om versterking van de gelovigen. Het zijn positieve gebeden zodat de eenheid en liefde in de kerk en in je persoonlijke leven toenemen. 

Aanbidding


Naast de voorbede is volgens Mike Bickle de aanbidding één van de hoogste roepingen van de kerk. (6) De kerk zou een plaats van gebed moeten zijn en de Geest leert ons daar invulling aan te geven door aanbidding. David geeft ons een voorbeeld als hij een huis van gebed wil maken. Hij stelt fulltime zangers en musici aan om God te aanbidden. Zo kunnen mensen ook nu geroepen worden fulltime ‘bidder’ te worden. Door het gebed en de aanbidding komen we werkelijk voor Gods troon. Openbaring 4 en 5 geven daar een mooi beeld van. Deze hoofdstukken zijn God-georiënteerd, relationeel, voortdurend en muzikaal. De teksten over Gods troon zijn een prachtig geschenk voor het gebed en de moeite waard om veel overdacht te worden.
Deze tekst is gebaseerd op het boek: M. Bickle: Groei in gebed: Een praktisch handboek voor het praten met God. Vertaald door: Olaf Milders. Asaph BV: Arnhem, 2016.
1. pagina 27-29; 2. p. 43-52; 3. p. 70-73; 4 p. 77-89; 5. p. 113-128; 6. p. 270-306.
Share by: