Gebed

Gezamenlijk gebed in de praktijk


De gemeente komt bij elkaar in het huis van gebed. Zo noemde Jezus de tempel en dit kan ook gezegd worden van de kerk en de gemeente. Het gebed is de basis van wat er in de kerk gebeurt. Het zorgt er namelijk voor dat de woorden uit de Bijbel effect hebben in de harten van de mensen. Het is goed als er voorafgaand en tijdens de dienst door een deel van de gemeente gebeden wordt. 

Eensgezind


Er staat in Handelingen dat de mensen eensgezind in gebed waren. Elke gemeente moet streven naar deze eensgezindheid. Dat ontstaat als mensen van elkaar weten dat ze door het geloof in Christus verbonden zijn. Het is dus nodig om elkaar goed te kennen, elkaar te versterken en terecht te wijzen. 

Bidden is ook luisteren


In Psalm 5 staat dat David ’s morgens bidt en daarna uitziet naar het antwoord. In het gebed komt een mens tot God en legt Hem iets voor. Vervolgens moet hij/zij wel een antwoord verwachten! Het gebed is niet een afwerken van een lijst gebedspunten, maar persoonlijke omgang met de Drie-enige God. God kan antwoorden door woorden uit de Bijbel in je hart of in je gedachten te geven of door aan meerdere mensen iets duidelijk te maken, zoals in Handelingen 21. Daar lees je hoe de mensen in Tyrus door de Geest te weten komen dat Paulus gevangen genomen zal worden als hij naar Jeruzalem gaat.

Gebed en belofte


Wie bidt, moet ook de verwachting hebben dat God zal verhoren, anders heeft het geen zin om te bidden. Maar de vraag is, wat wij mogen bidden. Hoe weten wij dat we het goede vragen? Het belangrijkste is dat God beloften heeft gegeven in Zijn Woord. Een mens die berouw heeft van Zijn fouten, zal Hij niet afwijzen en wil Hij vergeving schenken. Ook belooft Hij aan Zijn kinderen dat Hij hen vasthoudt in moeilijke tijden. Toch zijn er veel vragen in het gebed, waarop het antwoord niet zo zwart-wit is. Het is dan een zoektocht naar het juiste gebed. Zelfs Jezus vond het moeilijk om het juiste te vragen toen Hij worstelde met de gedachte dat Hij zou lijden en sterven. Het kan soms jaren duren voordat wij weten wat Gods wil is, wat Hij gaat doen en waar we Hem om mogen vragen. Gezamenlijk gebed kan helpen om de juiste focus te krijgen op Gods concrete beloften. 

Share by: